Common European Framework of Reference for Languages
Spoločný európský referenčný rámec pre jazyky, je dokument Rady Európy, ktorý umožňuje porovnávať jazykovú úroveň študentov dosaženú v rôznych krajinách a v rôznych vzdelávacích systémoch. Definuje šesť úrovní a umožňuje tak porovnávať rôzne skúšky, učebnice, kurzy apod.
Celý dokument si môžete stiahnuť v angličtine z internetových stránok Rady Európy alebo v češtine z internetových stránok Ministerstva školstva.
Pripravili sme pre vás tabuľku, v ktorej je uvedené, ktoré učebnice z produkcie vydavateľstva Macmillan zodpovedajú úrovniam Referenčného rámca. Tabuľku si môžete stiahnuť ako dokument pdf.
Jednotlivé úrovne Referenčného rámca sú označené A1 až C2 a mohli by sme ich zjednodušene definovať takto:
A 1 - Rozumie známym výrazom z každodenného života a základným frázam zameraným na uspokojovanie konkrétnych potrieb a vie ich tiež používať. Vie predstaviť seba a ostatných a dávať inej osobe otázky napríklad o tom, kde žije, o ľuďoch, ktorých pozná, a o veciach, ktoré má, a sám na podobné otázky tiež odpovedať. Dokáže sa jednoduchým spôsobom dohovoriť za predpokladu, že druhá osoba hovorí pomaly a zreteľne a je pripravená pomôcť.
A 2 - Rozumie vetám a často používaným výrazom vzťahujúcim sa k oblastiam, ktoré sa ho bezprostredne týkajú (napr. veľmi základná osobná a rodinná informácia, nakupovanie, zamestnanie). Môže komunikovať pri jednoduchých a rutinných úlohách, ktoré vyžadujú jednoduchú a priamu výmenu informácií o známych a bežných záležitostiach. Vie s pomocou jednoduchých výrazov popísať aspekty svojho vzdelania, bezprostredného okolia a bezprostrednej potreby.
B 1 - Rozumie hlavným bodom jasnej spisovnej reči o známych záležitostiach, s ktorými sa stretáva v práci, v škole, vo voľnom čase atď. Vie si poradiť s väčšinou situácií, ktoré sa môžu vyskytnúť pri cestovaní v oblasti, kde sa hovorí daným jazykom. Píše jednoduché súvislé texty o dobre známych témach alebo o témach, ktoré ho zaujímajú. Vie popísať zážitky a udalosti, sny, nádeje a ambície a stručne zdôvodniť a vysvetliť svoje názory a plány.
B 2 - Rozumie hlavným myšlienkam zložitých textov pojednávajúcich ako o konkrétnych, tak aj o abstraktných témach, vrátane odborných diskusií vo svojom odbore. Dokáže konverzovať s určitou mierou plynulostí a spontánnosti, ktorá umožňuje bežné rozhovory s rodenými Angličanmi bez napätia pre niektorú zo strán. Píše jasne podrobné texty a rade rôznych tém a vysvetľuje svoj názor na aktuálne problémy a uvádza výhody a nevýhody rôznych možností.
C 1 - Rozumie rade rôznych náročných a dlhších textov a rozoznáva ich skrytý význam. Vyjadruje sa plynule a spontánne bez príliš zrejmého hľadania slov. Užíva jazyk flexibilne a efektívne pre spoločenské, študijné a profesionálne účely. Píše jasné, dobre štrukturované podrobné texty o zložitých témach, pričom používa rôzne nástroje pre usporiadanie, členenie a súdržnosť svojho pojednávania.
C 2 - Rozumie bez námahy takmer všetkému, čo počuje alebo číta. Vie zhromažďovať informácie z rôznych ústnych a písomných zdrojov a tieto informácie opäť usporiadať do súvislého celku. Vie sa vyjadrovať spontánne, veľmi plynule a presne, rozlišuje jemné významové odtiene aj v zložitejších situáciách.